Bakgrund

1kommentarer

I januari 2011 drog en kollega med mig i en träningsutmaning som verkade heeeelt galen. Hon hade fått nys om det hela via en kompis som hade läst en blogg på Fitness Magazine. "Träna en timme om dagen - i 30 dagar" var upplägget, samtidigt som man skulle ta ett ordentligt tag om kosten. Vad jag förstår var denna utkastade utmaning från Jarkko starten på World of Shape och FitnessFighten.
 
30 dagars tränade, slit, svettande och planerade fullföljdes med ett otroligt positivt resultat! Kanske hade jag hoppats på aningens bättre vikt- och måttresultat (mina var ganska blyga jämfört med alla andra man hör om), men jag formade om kroppen ordentligt. Och jag gillade verkligen kost- och träningsupplägget - så löjligt enkelt så det går liksom inte att misslyckas! Jag fortsatte i egen regi, varvat med lite andra träningsupplägg, till och från under hela våren och sommaren. Den 20 augusti gick jag ner för altaret i riktigt bra form, och jag kände mig så nöjd med min kropp och vad jag åstadkommit. Detta skulle jag ta vara på och hålla livet ut!! Jo visst...
 
Vårt andra barn låg och grodde i magen och jag hade bestämt mig för att den här gången ska jag BARA gå upp max 11kg (+16kg med första). Med en finfin form innan graviditetens början och ypperlig kunskap om bra kosthållning - det ska väl inte vara några problem?! När jag kom in till förlossningen visade vågen på +24kg... Vad var det egentligen som gick snett?!
 
Jag var otroligt taggad att börja träna så fort dottern kikat ut (i april) och började med knipövningar och pilatesandning i sann Olga Rönnberg-anda redan efter ett par veckor. Så fort jag fick klartecken från barnmorskan hoppade jag på Olgas Magcoachning-program (6 veckor), med fint resultat även om det var döööööden att göra alla dessa plankor varje dag!! Sen kom semestern och en liten formsvacka i början på hösten, så toppformen har av naturliga skäl låtit vänta på sig. Det var fortfarande 8kg kvar till den där bröllopsformen...
 
I början av november tyckte jag det fick vara nog och nu var det dags att ta tag i det här ordentligt om det ska bli av. Jag utmanade min kollega (som också vill bli av med sina sisa mamma-kilo) att köra en Kick-start á la FitnessFighten med start 12 november, men utifrån vad som är realsitiskt i våra liv för tillfället. Framför allt är det träningen som har fått stryka på foten. En hel timmes träning i 30 dagar har inte varit första prioritet att få ihop just för tillfället. Men komprimerat intensivt och effektivt hemmapass enligt Fustra-upplägget har gått att få till 5 gånger/vecka. Och det får man vara nöjd med just nu! Kosten, däremot, ska inte innebära några problem (förutom den egna dåliga karaktären...)!
 
Så här är jag nu, med en vecka kvar av min Kick-start. Därefter tänkte jag fortsätta upplägget under december, kanske något mer avslappnat och med ändrat träningsupplägg. I januari hoppar jag förhoppningsvis på World of Shapes 6-månadersprogram (om tomten kommer med det, står högt på önskelistan).
 
Det är idag ytterligare 6 kg som ska bort. Men framför allt vill jag känna att jag kommer i fast och fin form och blir av med mammafluffet innan dottern fyller 1 år, jag har i skrivande stund 4 månader på mig!
 
 

1 kommentarer

Sanna

05 Dec 2012 20:12

Sex kilo på fyra månader klarar du galant!
Det gäller bara att finna vilka fällor man lätt hamnar i och undvika dem. För mig var det småätande, socker och alkohol. Nolltolerans på de två sistnämnda och mat- och sovklocka fixade biffen :)

Svar: Jo, det gäller att skärpa till sig! Det här med "lagom" fokus har jag väldigt svårt för. Antingen är det all in eller så struntar jag i allt! Men det är viktigt att kunna leva "lagom" för att kunna leva sedan också...
superform.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej