Knäckebröd

0kommentarer

För flera år sedan hittade jag ett receptknäckebröd i tidingen Buffé som jag bara var tvungen att prova. Om det blev gott tyckte jag det kunde vara en trevlig liten gå-bort-present så här i juletid. Och det blev supergott. Till och med så gott att det förväntas att jag har med mig det varje år nu på jul. För något år sedan hanns det inte riktigt med att julbaka och då var det en del besvikna miner vill jag minnas... Hur som helst, igår var det dags för årets knäckebrödsbak. Testa gärna, det blir kanongott! :)
 
 
 
Fröknäcke (4 plåtar, ca 50 knäckesticks)
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
2 tsk baksirap
1 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
3 1/2 dl vetemjöl
vatten till pensling
1 dl rostade solrosfrön (jag har säkert det dubbla)
1/2 dl sesamfrön
flingsalt
 
Rör ut jästen i vattnet i en bunke.
Tillsätt sirap, salt, grahamsmjöl och större delen av vetemjölet. Spara lite till utbakningen.
Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 175°C.
Dela degen i 4 bitar. Mjöla arbetsbänken med vetemjölet. Kavla ut 1 bit i taget, så tunt som möjligt. Lägg den på bakplåtspappersklädd plåt.
Nagga med en gaffel. Pensla med vatten och strö över solrosfrön, sesamfrön och flingsalt. Kavla in fröna. Kör "spår" i det utkavlade brödet med en pizzadelare till lagom stora bitar.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter, tills brödet fått färg och blivit sprött. Låt bröden svalna på galler. 
 

I år blir knäckebrödet en del av dagisfröknarnas lilla julklapp,
tillsammans med ett litet doftljus och ett stickat polkahänge till granen.
 
 
 
baka, recept,

Kommentera

Publiceras ej