Ny kamera - belöning och morot!

0kommentarer

Jag ska ju läsa två kurser inom foto nu i vår, samtidigt som jag är föräldrarledig. Därmed kommer jag att damma av mitt tidigare fotointresse vilket ska bli jättekul! Och med det kom också tankarna på att uppgradera min nu något föråldrade fotoutrustning.
 
Jag kom på den briljanta idéen att använda detta som min belöning för varje delmål jag når. Ett nytt objektiv och en blixt efter vardera 2 kg minskning, samt ett nytt kamerahus när jag når det slutliga målet på 66kg. Perfekt - en riktigt bra morot att kämpa på och ingen belöning som får bakslag på själva formen!
 
Nackdelen var bara att när jag var nere på Scandinavian Photo i lördags för att förvärva min första belöning (ett 50mm/1,4G objektiv, som på min nuvarande Nikon D60-kamera kommer fungera som ett 75mm-objektiv) fick jag mig en tankeställare vad gäller vilket kamerahus det kommer bli i slutändan. Valet har stått mellan Nikon D7000 (billigare, enklare men säkert fullt tillräckligt just nu) och en D600 (mer att växa i, men också lite dyrare, framför allt objektiven till denna). Efter lite grubblande landade jag i att ta steget till D600, en fullformatare. Och då vändes liksom hela min plan upp och ner. Plötsligt kom jag hem med nytt kamerahus, ett helt annat objektiv (85mm/1,8G) och en massa massa annat lull lull. Hmmm, så mycket för den briljanta belöningsplanen.
 
Det kändes ju inte helt rätt i just träningsmotivationsyftet så för att plåga mig lite kom jag överens med mig själv att jag inte fick packa upp kameran innan jag hade någon ny bra belöningsplan. Och nu har jag det!
 
Jag får inte börja fingra och plåta med kameran förrän jag gjort dagens planerade träningspass. Det innebär att de dagar det står träning på schemat är det först det som gäller, därefter får jag leka med kameran! Vilodagar är det dock fritt fram. Helt ok faktiskt! Och med tanke på att det är lite snålt med ljus nu på vinterhalvåret lutar det åt MYCKET morgon och förmiddagsträning, haha!
 
Sen har jag fortfarande lite fotoprylar kvar som jag vill ha (blixt och fler objektiv för fullformatare) så när jag når det slutliga målet ska jag nog kunna belöna mig ordentligt ändå! :)
 
 
Här ligger den och bara väntar på att få packas upp! Och snart så, nu är det på med träningskläderna.
 
belöning, foto, kamera, motivation,

Kommentera

Publiceras ej