Träning för nyblivna mammor & GI-mat

0kommentarer

 
Nappade på ett erbjudande från Mama, en prenumeration + Olga Rönnbergs träningsbok för typ inga pengar alls. Häromveckan damp boken ner i brevlådan och jag har sedan dess tränat utifrån denna. Är inne på vecka 3 nu och hoppade i måndags in på andra delen av Steg 1.
 
Jag gillar Olga Rönnberg (om detta nu undgått någon) och hennes träningsupplägg. Boken är främst riktad till nyblivna mammor, varför mycket fokus läggs på att stärka upp bålen i startskedet. Det är så klart jätteviktigt att ha en stabil bål innan man går på tyngre träningen även om man inte nyss fött barn. 
 
När man nu som jag har kommit igång och tränat ganska hårt och tungt redan kändes det som flera steg tillbaka att börja med Steg 1 i boken. Även om jag haft en ganska lång träningsfri period på sistone. Passen blir ganska långa tidsmässigt mot vad jag vant mig vid (drygt 1h, jämfört med max 30min inkl uppvärmning och strech) och inte heller lika svettiga/flåsiga.
 
Men visst ger det resultat, jag kan inte säga något annat. Man märker verkligen skillnad i bålstabilitet, vilket ju precis är syftet! Börjar dock bli lite rastlös och vill kasta mig över kommande steg i boken med lite mer "vanlig" styrketräning och kortare pass. Ska försöka hålla mig ifrån det dock och ge kroppen tid...
 
För att komplettera träningen har vi nu dykt ner i en gammal trotjänar-kokbok här hemma, "6 kilo på 6 veckor" av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson. Inte för att vårt mål är att gå ner just 6 kilo på 6 veckor, men det är en kokbok med mycket mat vi gillar, GI-style.
 
Idag blir det Räkpaj - en riktig favorit. :)
Även promenad (i regnet...) och plankor på schemat.
GI-mat, Olga Rönnberg, mammafitness,

Kommentera

Publiceras ej